Monday, February 21, 2011

RPH Week 6&7

PN.MARTINE KHON

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN ( MINGGU 6 )

English (7 Feb 2011 ) ( Monday) Class : 3N Time : 5.45-6.20 pm

Theme 

People

Topic 

Famous Leaders

Learning Outcomes 

Language for Aesthetic Use

Objective (s) of the lesson 

At the end of the lesson ,students should be able to :

a.talk about elements of a novel ,characterization , setting

Lesson Development

Activities 

L

D 

S

PS

 

a.Based on the novel , Dr.Jekyll and Mr Hyde complete the table below.

b.Revise meaning of words :- characterization ,setting

c.List down the characters in the story

d.Tell when and where the story takes place


 

1


 


 


 

2


 


 

1


 

IF


 


 

IF


 

IF


 

L/S


 


 

L/S


 

L/S/W


 

MI


 


 

PRW


 

Moral value


 

Values and Citizenship


 

Language content


 

The simple present tense

Adjectives 


 

Resource


 

English Form 3 Textbook pg 12 -13

Reflection

Students were able to identify the main characters in the novel


 


 


 


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Tingkatan 

1D 

1H 

Tarikh 

7.2.2011 (Isnin)

7.2.2011 (Isnin)

Masa 

2.00-3.10 ptg 

3.25 – 4.00 ptg

Tajuk 

Jarak dan skala

Hasil pembelajaran 

Aras2 . mengira jarak relatif dan jarak mutlak pada peta lakar

Aktiviti 

a.mengukur jarak mutlak antara rumah Zaki dengan kedai pada peta lakar

b.mencari perbezaan jarak antara tempat –tempat pada peta lakar

BBM 

Peta lakar ,pembaris , jalur kertas ,skala

Nilai murni 

-

KBKK 

Mengecam, menganggarkan

Refleksi 

Kebanyakan murid dapat mengukur jarak relative dengan memuaskan


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Tingkatan 

1H 

Tarikh 

8.2.2011 (Selasa) 

Masa 

4.35-5.10 ptg

Tajuk 

Graf 

Hasil pembelajaran 

Aras 1- mengumpul dan merekod data bilangan murid mengikut jenis pengangkutan yang digunakan ke sekolah

  • Memilih data yang relevan

Aktiviti 

a.Set induksi – bersoaljawab

b.Penerangan isi- isi penting –kaedah untuk mengumpulkan maklumat /data

- menyusun maklumat / data dalam bentuk

jadual

c.bersoaljawab d. mencatat nota

BBM 

Jadual , Peta minda

Nilai murni

- 

KBKK 

Mengecam, mengenalpasti

Refleksi 

m/m dapat mengisikan tempat-tempat kosong tentang jadual dengan betul


 

English (8 Feb 2011 ) ( Tuesday) Class : 3M Time : 2.00- 3.10 pm

Class :3N Time : 5.10 – 6.20 pm

Theme 

People

Topic 

Famous Leaders

Learning Outcomes

Language for Aesthetic Use

Objective (s) of the lesson 

At the end of the lesson ,students should be able to :

a.talk about elements of a novel ,characterization ,theme ,moral values ,plot ,setting

Lesson Development 

Activities 

L

D 

S

PS

 

a.Based on the novel , Dr.Jekyll and Mr Hyde complete the table below.

b.Revise meaning of words :- characterization ,setting, theme, moral values and plot

c.List down the characters in the story

d.Tell when and where the story takes place

e.Read and understand the synopsis of the story

1


 


 


 

2


 


 

1


 

2

IF


 


 

IF


 

IF


 

IF

L/S


 


 

L/S


 

L/S/W


 

L/S/W

MI


 


 

PRW


 

Moral value 


 

Values and Citizenship


 

Language content 


 

The simple present tense

Adjectives 

Resource

English Form 3 Textbook pg 12 -13

Reflection

The novel is difficult for the weaker students to understand .They need more explanation and visual aids to understand the synopsis .


 


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Tingkatan 

1D

Tarikh 

9.2.2011 (Rabu)

Masa 

12.50 – 2.00ptg

Tajuk 

Graf 

Hasil pembelajaran

Aras 1- mengumpul dan merekod data bilangan murid mengikut jenis pengangkutan yang digunakan ke sekolah

  • Memilih data yang relevan
  • Membina graf bar mudah berdasarkan jadual

Aktiviti 

a.Set induksi – bersoaljawab

b.Penerangan isi- isi penting –kaedah untuk mengumpulkan maklumat /data

- menyusun maklumat / data dalam bentuk

jadual

c.bersoaljawab d. mencatat nota d. melukis graf bar mudah

BBM 

Jadual , kertas graf ,pensil, pembaris ,warna pensil

Nilai murni 

- 

KBKK 

Mengecam, mengenalpasti 

Refleksi 

m/m dapat melukis graf bar mudah dengan betul , terdapat 3 orang murid yang melukis skala tegak dengan salah


 


 


 


 


 


 


 

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

1M

Tarikh 

9.2.2011 (Rabu)

Masa 

5.10- 6.20 ptg

Tajuk 

Jarak dan skala 

Hasil pembelajaran 

Aras2 . mengira jarak relatif antara tempat –tempat pada peta lakar

Aktiviti 

a.mengukur jarak mutlak antara pejabat pos dengan Rumah Syira pada peta lakar

b.mencari perbezaan jarak antara tempat –tempat pada peta lakar 

BBM 

Peta lakar ,pembaris , jalur kertas ,skala 

Nilai murni 

- 

KBKK 

Mengecam, menganggarkan 

Refleksi 

murid dapat mengukur jarak mutlak dengan memuaskan


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

9 Feb 2011 ( Wednesday ) Class : 3N Time : 3.25pm – 4.00 pm

Class 3M Time : 4.35 -5.10 pm

Theme 

People

Topic 

Famous Leaders

Learning Outcomes 

Language for informational/ interpersonal use

Objective (s) of the lesson

At the end of the lesson ,students should be able to read and understand

the characterization

Lesson Development 

 

L

D 

S

PS

 

a.Based on the novel , Dr.Jekyll and Mr Hyde complete the paragraph below about the main characters :- Dr Henry Jeklly , Mr Edward Hyde and Mr Utterson

b..Revise vocabulary :- obsessed ,potion,

middle-age ,loyal, transformation ,evil self, good self, society, eminent position

c..Read and understand the description s of the main characters

d .Answer some questions

2


 


 


 


 

2


 


 

2

IF


 


 


 

IF


 


 

IF

L/s


 


 

L/S/w


 


 


 

R/W

MI


 


 

Moral value 


 

Civic minded ,sensitive towards others' feelings


 

Language content 


 

The simple past tense


 

Resource 


 

English Form 3 Workbook Vital Star


 

Reflection(achievement

0f objective)


 

Lesson was carried out as planned


 


 


 

10 Feb 2011 ( Thursday ) Class : 3N Time : 12.50 pm – 2.00 pm

Class :3M Time : 3.25 pm – 4.35 pm

Theme 

People

Topic 

Famous Leaders

Learning Outcomes

Language for informational/ interpersonal use

Objective (s) of the lesson 

At the end of the lesson ,students should be able to read and understand

the characterization

Lesson Development 

 

L

D 

S

PS

 

.Based on the novel , Dr.Jekyll and Mr Hyde , complete the synopsis of the novel with the correct words.

b..Revise vocabulary :- obsessed ,potion,

middle-age ,loyal, transformation ,evil self, good self, society, eminent position

c..Read and understand the synopsis

d. Answer some questions about the synopsis

1


 


 


 


 

1


 

2


 


 

2

IF


 


 


 

IF

IF


 


 

IF

L/s


 


 


 

R/S

L/S/w


 


 

R/W

MI


 

Moral value


 

Civic minded ,care for the unfortunate


 

Language content


 

The simple past tense

Adjectives


 

Resource 

Vital Star Workbook Form 3


 

Reflection(achievement

0f objective) 


 

Lesson was carried out as planned. Students could answer the questions fairly well .


 


 

11 Feb 2011 ( Friday) Class : 3M Time : 3.10 pm – 3.45 pm


 

Theme 

People

Topic 

Graphic s and Short texts

Learning Outcomes 

Language for informational/ interpersonal use

Objective (s) of the lesson 

At the end of the lesson ,students should be able to :

a.read and understand graphics and short text

Lesson Development 

 

L

D 

S

PS

 

a. Students answer 10 questions on graphics and short texts and another 8 questions on rational cloze (Set 1)

b.The above activity is carried out as a topical test


 


 

1


 

2


 


 

2


 


 

IF

IF


 


 

IF


 


 

R/w


 


 


 

R/W

MI


 


 

Moral value 

 


 

Language content


 

The simple present tense

The simple past tense


 

Resource 

English Topical Test Form 1


 

Reflection(achievement

0f objective) 


 

About 19% of the students passed the test.


 


 


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Tingkatan 

1M

Tarikh 

11.2.2011 (Jumaat)

Masa 

4.00- 5.10 ptg

Tajuk 

Graf 

Hasil pembelajaran 

Aras 1- mengumpul dan merekod data bilangan murid mengikut jenis pengangkutan yang digunakan ke sekolah

  • Memilih data yang relevan

Aktiviti 

a.Set induksi – bersoaljawab

b.Penerangan isi- isi penting –kaedah untuk mengumpulkan maklumat /data

- menyusun maklumat / data dalam bentuk

jadual

c.bersoaljawab d. mencatat nota 

BBM 

Jadual , Peta minda 

Nilai murni

- 

KBKK 

Mengecam, mengenalpasti 

Refleksi 

m/m dapat mengisikan tempat-tempat kosong tentang jadual dengan betul


 


 

12 Feb 2011 ( Saturday) Class : 3M Time : 1.15 pm – 2.15 pm

Class : 3N Time: 4.00pm – 5.00 pm

Theme 

People

Topic 

Graphic s and Short texts

Learning Outcomes 

Language for informational/ interpersonal use

Objective (s) of the lesson 

At the end of the lesson ,students should be able to :

a.read and understand graphics and short text

Lesson Development 

 

L

D 

S

PS

 


 

  1. Tr, returned ss' test papers .
  2. Their marks are recorded .
  3. Discussions and corrections are carried out.
  4. SS . answer another set of test.They can refer to the dictionary for reference .


 


 

1


 

2


 


 

2


 


 

IF

IF


 


 

IF


 


 

R/w


 

L/S/W


 

R/W

MI


 


 

Moral value 

 


 

Language content 


 

The simple present tense

The simple past tense


 

Resource 

English Topical Test Form 1


 

Reflection(achievement

0f objective) 


 

The above lesson was carried out for the Form 3M class only. For Form 3N , a language game was done because there were only 13 students attending class today.


 


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Tingkatan 

1H

Tarikh 

12.2.2011 ( SAbtu ))

Masa 

2.30 – 3.00ptg

Tajuk 

Graf 

Hasil pembelajaran

Aras 1- mengumpul dan merekod data bilangan murid mengikut jenis pengangkutan yang digunakan ke sekolah

  • Memilih data yang relevan
  • Membina graf bar mudah berdasarkan jadual

Aktiviti 

a.Set induksi – bersoaljawab

b.Penerangan isi- isi penting –kaedah untuk mengumpulkan maklumat /data

- menyusun maklumat / data dalam bentuk

jadual

c.bersoaljawab d. mencatat nota d. melukis graf bar mudah

BBM 

Jadual , kertas graf ,pensil, pembaris ,warna pensil

Nilai murni 

- 

KBKK 

Mengecam, mengenalpasti 

Refleksi 

m/m dapat melukis graf bar mudah dengan memuaskan , sebilangan kecil murid yang melukis skala tegak dengan salah


 

Minggu 7 (14 – 18 Feb 2011)

Mata Pelajaran 

Geografi 

Tingkatan 

1D 

1H 

Tarikh 

14.2.2011 (Isnin)

14.2.2011 (Isnin)

Masa 

2.00-3.10 ptg 

3.25 – 4.00 ptg

Tajuk 

Graf

Hasil pembelajaran 

Aras2 – Membina garf bar mudah dan graf garisan mudah berdasarkan jadual

Aktiviti 

  1. Penerangan dan tunjuk cara membina graf garisan mudah
  2. Pilih skala yang sesuai
  3. Label graf dan berikan petunjuk yang sesuai

BBM 

Jaadual suhu bulanan di Kuala Lumpur ,pembaris , kertas graf , pensel

Nilai murni 

- 

KBKK 

Mengenalpasti, menganggarkan

Refleksi 

Pelajar –pelajar di Ting. 1D dapat membina graf garisan dengan betul . Pelajar Ting. 1H masih membina graf bar mudah kerana sebilangan murid yang masih kurang faham tentang nilai bar yang perlu dilukis. Mereka perlu bimbingan yang lebih .


 


 

English (14 Feb 2011 ) ( Monday) Class : 3N Time : 5.45-6.20 pm

Theme 

People

Topic 

Graphic s and Short texts

Learning Outcomes 

Language for informational/ interpersonal use

Objective (s) of the lesson 

At the end of the lesson ,students should be able to :

a.read and understand graphics and short text

Lesson Development 

Activities 

L

D 

S

PS

 


 

a. Students answer 10 questions on graphics and short texts and another 8 questions on rational cloze (Set 2)

b.The above activity is carried out as a topical test

1


 


 


 

2


 


 

1


 

IF


 


 

IF


 

IF


 

L/S


 


 

L/S


 

L/S/W


 

MI


 


 

PRW


 

Moral value 


 

Values and Citizenship


 

Language content 


 

The simple present tense

Adjectives 


 

Resource


 

English Form 3 Textbook pg 14- 15

Reflection

Students managed to answer the questions .


 

15 Feb 2011 (Selasa)

CUTI UMUM


 


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Tingkatan 

1D 

1M

Tarikh 

16.2.2011 (Rabu)

16.2.2011 (Rabu)

Masa 

12.50- 2.00 ptg

5.10 – 6.20 ptg

Tajuk 

Graf

Hasil pembelajaran 

Aras 3 – Mentafsir graf bar mudah dan graf garisan mudah

Aktiviti 

  1. Penerangan tentang perkara-perkara yang penting dalam pentafsiran seperti :- jumlah , nilai maksimum , nilai minimum, nilai purata ,julat
  2. Latihan 1 – 2 (m/s 31- 32 Buku Teks ) sebagai kerja rumah.
  3. Tingkatan 1M – Menduduki Ujian Topikal 1 (Bab 1- 3)

    -m/m menjawab 34 soalan 0bjektif dan 26 soalan subjektif

BBM 

Jaadual suhu bulanan di Kuala Lumpur ,pembaris , kertas graf , pensel

Nilai murni 

- 

KBKK 

Mengenalpasti, menganggarkan

Refleksi 

Pelajar dapat menyatakan / mengira nilai maksimun , nilai minimum,nilai purata , julat suhu tahunan dan lain-lain


 

17 Feb 2011 ( Khamis) Class : 3N Time : 12.50 pm – 2.00 pm

Class : 3M Time: 3.25 pm – 4.35 pm

Theme 

People

Topic 

Graphic s and Short texts

Learning Outcomes 

Language for informational/ interpersonal use

Objective (s) of the lesson 

At the end of the lesson ,students should be able to :

a.read and understand graphics and short text

Lesson Development 

 

L

D 

S

PS

 


 

  1. Tr, returned ss' test papers .
  2. Their marks are recorded .
  3. Discussions and corrections are carried out.
  4. Ss. write out the meanings of difficult words :- tragedy, spouses ,couples, siblings ,destroy ,litter, etc


 


 

1


 

2


 


 

2


 


 

IF

IF


 


 

IF


 


 

R/w


 

L/S/W


 

R/W


 


 

MI


 


 

Moral value 

 


 

Language content 


 

The simple present tense


 

Resource 

English Topical Test Form 1 pg .7 -8


 

Reflection(achievement

0f objective) 


 

About 14% of the students passed the test. They have difficulties with the vocab and understanding the expressions .


 


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Tingkatan 

1H

Tarikh 

17.2.2011 ( Khamis)

Masa 

4.35 – 5.45ptg

Tajuk 

Bab 1 -3

Hasil pembelajaran 

Menilai tahap pemahaman m/m tentang tajuk yg sudah dipelajari

Aktiviti 

M/m menduduki Ujian Topikal 1 ( 60 soalan - 34 objektif dan 26 subjektif)


 


 

BBM 

Kertas Ujian

Nilai murni 

- 

KBKK 

Mengecam, mengenalpasti 

Refleksi 

m/m bersungguh-sungguh menjawab soalan-soalan itu


 

18 Feb 2011 ( Friday) Class : 3M Time : 3.10 pm – 3.45 pm


 

Theme 

People

Topic 

Famous people

Learning Outcomes 

Language for informational/ interpersonal use

Objective (s) of the lesson 

At the end of the lesson ,students should be able to :

A .give the past tense of the verbs

Lesson Development 

 

L

D 

S

PS

 
  1. revise the usage of the simple past tense
  2. give examples of sentences in the simple past tense
  3. ss.make sentences and tell the class what they did last week ,last Sunday,etc.
  4. Tr.checks ss' grammar and spelling
  5. Ss. read the sentences and later copy them down in their exercise books.

1


 


 


 


 

2


 

IF


 

IF


 


 

IF


 


 

L/S


 


 

L/S


 


 

R/W

MI


 


 

Moral value 

 


 

Language content 


 

The simple past tense


 

Resource 

Longman English Form 1 pg. 18


 

Reflection(achievement

0f objective) 

 


 


 


 


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Tingkatan 

1M

Tarikh 

18.2.2011 ( Jumaat)

Masa 

4.00 – 5.10 ptg

Tajuk 

Graf 

Hasil pembelajaran 

Aras 1- mengumpul dan merekod data bilangan murid mengikut jenis pengangkutan yang digunakan ke sekolah

Aras 2-membina graf bar mudah dan graf garisan mudah berdasarkan jadual

Aktiviti 

a.Set induksi – bersoaljawab tentang topic yang lepas

b.Penerangan tentang langkah-langkah membina graf bar dan graf garisan berdasarkan jadual

c. salin nota dan membina graf garisan mudah untuk menunjukkan suhu bulanan di Kuala Lumpur

d.guru membimbing m/m


 

BBM 

Jadual , kertas graf ,pensil, pembaris ,warna pensil

Nilai murni 

- 

KBKK 

Mengecam, mengenalpasti

Refleksi 

m/m dapat melukis graf bar mudah dengan memuaskan , sebilangan kecil murid yang melukis skala tegak dengan salah

1 comment:

  1. puan,
    Terima kasih kerana telah menghantar rph untuk disemak dalam bentuk blog. Tahniah kerana berjaya mengikut cara blog di sekolah ini.

    Keep up with the good work.

    ReplyDelete